Ik heb geen idee wat een sexpiloot is en u waarschijnlijk ook niet. Maar als u het leest, maakt het toch nieuwsgierig. Hetzelfde geldt voor de kop ‘een killerbody in twaalf weken’ of ‘ dit simpele ingrediënt verbaast alle artsen’ of ‘ vet smelt als sneeuw voor de zon’. Het lijkt goed, snel en goedkoop en het verrast. Maar: een killerbody is niet meer dan een body waarmee je een ander levend wezen plet door er boven op te springen, artsen zijn makkelijk te verbazen als het over goede voeding gaat en het enige vet dat smelt als sneeuw voor de zon is het vet in mijn koekenpan. Toch lezen we het. Toch willen we het geloven tegen beter weten in. Alles wat goed, goedkoop en snel is en afwijkt van het gewone dagelijkse, willen we graag geloven.

Marketing bedrijf Usarchy heeft eens geschreven dat er drie soorten van dienstverlening bestaan: snel, goedkoop en goed. In de praktijk gaan er helaas maar twee samen. Dus: snel en goed is waarschijnlijk niet goedkoop; snel en goedkoop is in de regel niet goed; goed en goedkoop is meestal niet snel. Zodra je een aanbod ziet dat snel gewichtsverlies belooft of volledige gezondheid na een nachtje slapen, weet je direct dat het te mooi is om waar te zijn.

Het is aan ons als consument om de keuze te maken. Gezond leven ligt binnen je mogelijkheden. Dat hoeft niet duur te zijn. Het vraagt wel tijd en ook focus en altijd gezond verstand. Laat je dus niet bedotten door slimme marketing. Welke keuze maak jij?

(En die sexpiloot? Ach, mijn echtgenoot vliegt voor mij)

Pin It on Pinterest

Share This